nanodramy

NANODRAMY 2017

Festiwal małych form teatralnych

NANODRAMY 2017:
- KOLACJA - The Picnic Group
- WYSTARCZY TYLKO WYJŚĆ Z DOMU - Dariusz Swojak
- EMILY - Formalina
- LABIRYNT KLAUNA - Dominik Złotkowski

IDEA

Pomysł powołania konkursu na wystawienie małej, eksperymentalnej formy teatralnej nanodramów wyrósł na bazie doświadczeń Teatru Usta Usta Republika - teatru poszukującego form scenicznych zacierających granice pomiędzy aktorem a widzem, sytuujących ich „twarzą w twarz” w przestrzeniach nie-teatralnych, teatru wychodzącego z założenia, że źródłem dramatu są sytuacje międzyludzkie, przywołane, opisywane i prezentowane w zaskakujących, oryginalnych formach – nie wymagających angażowania rozbudowanej scenografii, kosztownych środków technicznych lub wieloosobowych zespołów teatralnych.

Najbliższą formie nanodramu jest monodram (prezentowanie spektaklu przez jednego aktora). Tym co odróżnia nanodram od monodramu jest towarzysząca spektaklowi oryginalna, wyjątkowa przestrzeń lub sytuacja, budująca unikalny kontakt aktora z widzem, tworząca odpowiedni kontekst i czyniąca z każdego ze spektakli niepowtarzalne wydarzenie.

Nanodramem przykładowo może być: rozmowa telefoniczna, zbiorowe przygotowanie posiłku, spowiedź, wspólny taniec oraz wiele innych sytuacji, z którymi mamy na co dzień do czynienia, a które mogą stanowić inspirację, oparcie dla zaistnienia i zrealizowania ciekawego tematu lub historii.


ARCHIWUM

NANODRAMY 2016

#1 "Kolekcja" - Andrzej Jastrząb & 2u1grup

"Kolekcja to zbiór przedmiotów, gromadzonych zwykle z powodu ich wartości osobistej np. listy od ukochanej, zabawki z lat dziedziństwa, czasopisma, znaczki. Mogą to być przedmioty takie jak buty, krawaty, torebki, muszle. Każdy w swoim życiu posiadał albo jest właścicielem kolekcji o wartości artystycznej lub historycznej. Czasem kolekcjonowanie przybiera dziwny zbiór obiektów, które innych może przyprawić o palpitacje serca. Kolekcja może pozbawić życia pośrednio to co pragniemy i zbieramy. Uśmiercić dla zachcianki i poczucia piękna jako krwawe trofea."

#2 "Dworzec Główny – ucieczka z Poznania" - Andrzej Czerniawski

Czy kiedykolwiek chciałeś uciec? Wstać, wyjść, pobiec, wyjechać gdzieś daleko nie ważne gdzie? Czy kiedykolwiek czułeś, że Twoja dusza, wnętrze dusi się w jakimś miejscu, przy jakiejś osobie i bez słowa chciałeś po prostu to wszystko zostawić i gdzieś wyjechać? Na krótko, na długo. Blisko, daleko. Bez znaczenia. Ale tego nie zrobiłeś. Udawałeś, że wszystko jest okej. A tak nie było. My pomożemy Ci uciec. Zapisując się na "Ucieczkę z Poznania" - masz możliwość ucieczki. Wystarczy zapisać się na spektakl i stawić się o wyznaczonej godzinie na dworcu. Na spotkanie z Tobą wyjdzie informator mobilny, ubrany w kamizelkę odblaskową, który da Ci możliwość ucieczki z Poznania. I od siebie. Może uświadomisz sobie, że wcale nie ma przed czym uciekać? A może wręcz przeciwnie i wyruszysz w podróż? Tak czy siak, o tym czy zostaniesz czy pojedziesz, zadecydujesz tylko Ty.

Ucieczka z Poznania

#3 "Ostateczny" - Filip Piotr Rutkowski

"OSTATECZNY to eksperyment na pograniczu teatru i performansu artystycznego. To wynik podróży oraz osobistych badań w zakresie performansu religijnego, rytualności, duchowości i uświęcania życia. Tematyka śmierci powoduje, że dzieło staje się współczesną odpowiedzią na historyczne koncepcje Memento Mori i Danse Macabre."

Ostateczny
Ostateczny
Ostateczny
Ostateczny
Ostateczny
Ostateczny

#4 "Onlooker" - Artur Śledzianowski

"ONLOOKER-WIDZ - z pewnością zdarzyło ci się siedząc w fotelu przerzucać z nudy kolejne kanały w telewizji. Przypadkowe zestawienia obrazów układają się w kolaż. Wiesz, że tobą manipulują ale poddajesz się kolejnym akcjom lub niby realnym informacjom. Zatrzymujesz się dłużej na danym kanale. Coś cię wzruszyło, zainteresowało. A może na co dzień zmagając się ze swoim życiowym spektaklem lubisz czasem być widzem cudzych przeżyć? Pamiętasz to uczucie władzy? Kto ma pilota ten rządzi. Pozornie..."

Onlooker
Onlooker
Onlooker
Onlooker
Onlooker

#5 "Miłość z fusów" - Agnieszka Nowacka/ Karolina Pawełska/ Barbara Prądzyńska

"MIŁOŚĆ Z FUSÓW to wieczór dla każdej niepewnej, wątpiącej, samotnej albo po prostu ciekawej osoby. Specjalizujące się w dziedzinie Miłości wróżki zapraszają wszystkich pragnących ruszyć za potrzebą serca. Zaklęcia, czary, wróżby, przepowiednie pomogą przywołać Miłość, zajrzeć w swoje serce, odgonić złe moce i wyprostować życiowe ścieżki. Nie bójmy się spojrzeć w Miłość! Lustro chromatyczne powie Ci w jakim kolorze będziesz najbardziej atrakcyjny! Ćwicząc gimnastykę słowiańskich czarownic odnajdziesz w sobie siły witalne, warsztat zalotnego mrugania pomoże w zdobyciu wybranki serca a sypanie mandali Miłości podpowie Ci co jest dla Ciebie obecnie najważniejsze!"

Miłość z fusów
Miłość z fusów
Miłość z fusów
Miłość z fusów
Miłość z fusów
Miłość z fusów

#6 "Narodziny gwiazdy" - Dominik Złotkowski

"NARODZINY GWIAZDY - Historia głównego bohatera jest egzemplikacją kondycji polskiego artysty, który zmaga się nie tylko z sobą ale także z otaczającą go rzeczywistością. Dlatego też będzie to o opowieść o ludziach, którzy codziennie podejmują większe lub mniejsze wyzwania i kompromisy, starając się pogodzić swoje marzenia, chęć realizacji, z prozą życia. Czy to pracując w lodziarni, w cukierni, agencji reklamowej, kupując knajpę czy też będąc nauczycielem w gimnazjum. Prób godzenia, radzenia sobie ze światem jest tyle, ilu artystów. A każdy z tych wyborów jest unikalny, jednostkowy, a jednocześnie tak bardzo podobny i oczywisty."

Narodziny
Narodziny
Narodziny
Narodziny
Narodziny
Narodziny
Narodziny
Narodziny
Narodziny

NANODRAMY 2016

I miejsce
"Onlooker" // Artur Śledzianowski
- w uznaniu za przyjętą oryginalną koncepcję, interaktywną formę i konsekwencję w jej realizacji

II miejsce
"Dworzec Główny – ucieczka z Poznania" // Andrzej Czerniawski
- za kreatywne wykorzystanie przestrzeni publicznej

III miejsce
"Miłość z fusów" // Agnieszka Nowacka + Karolina Pawełska + Barbara Prądzyńska
- za żywiołową fuzję teatru i wyobraźni

wyróżnienie
"Narodziny gwiazdy" // Dominik Złotkowski
- za bezkompromisowość w poszukiwaniu i realizacji formy nanodramu